Kolečko se polámalo, ale snadno ho vyměníme!
Tento článek je určen spíše pro začátečníky, kteří se bojí do čehokoliv zasahovat, ukážeme si, jak zachránit (zdánlivě) rozbité servo, resp. vyměnit kolečka v jeho převodovce. Proč vlastně servo převodovku má? Jednoduše k tomu, že sníží otáčky na rozumnou rychlost, obvykle 0,05 - 0,2s na 60° úhel, což znamená, že v celém oblouku by se páka serva otočila za 0,3 - 3,6 sekund, tedy 200 - 16 otáček za minutu, to je docela rozdíl proti několika tisícům otáček samotného elektromotorku, který servo pohání. Druhým důvodem je zvýšení momentu nazývaného také tahem serva. Pouze díky převodovce je možné, že má 10 gramové servo tah třeba 2,5 kg. Pokud by byla hypoteticky páka namontována přímo na ose motorku, pohybovala by se nesmyslně rychle a neměla by prakticky žádný moment, takže by neutáhla kormidla nebo řízení kol. Tolik k funkci převodovky.
V rámci úspor, jednoduchosti výroby a snížení potřeby mazání se převody vyrábí obvykle z plastu - nylonu, občas bývají vyztužené uhlíkovými nebo skleněnými vlákny, nebo můžou být z kompozitů, nebo třeba kovové - ať už částečně, nebo celokovové. Přetížením serva nebo únavou materiálu se mohou jemné zuby na převodových kolech vylámat, poznáme to velmi rychle - páka se pohybuje trhaně, délka zastavení závisí na množství vylámaných zubů. U laciných serv nemá moc smyl převodová kolečka měnit, jednoduše vyměníme kus za kus, protože sada převodových koleček stojí často třeba polovinu toho, co celé nové servo. Servo si schováme do vrakoviště a pokud na jiném odejde třeba motor, nebo se poláme jiné kolečko, hned máme k dispozici náhradní. Pokud však máme servo dražší, jako třeba toto vodotěsné digitální Traxxas, výměna převodů se vyplatí, protože sada stojí zlomek ceny nového serva.
Výměna převodů je velmi snadná. Potřebujeme jen šroubovák, u mikroserv obvykle Philips 000, který je obsažený v každé modelářské sadě. Vyšroubujeme čtyři šrouby a sejmeme horní víko. Na šroubech serva Traxxas jsou miniaturní těsnění, která současně s těsněními skříně a výstupní hřídele zabraňují vniknutí vody.
Na obrázku výše vidíme zcela očesané ozubení v nejslabším místě celé převodovky, pravděpodobně se kolečko poškodilo zablokováním serva - například natočením zablokovaných kol, u letadel se to může stát třeba prudkým přitažením v klesání na vysoké rychlosti. Toto kolečko u serv Traxxas praská poměrně často - dá se říct, že je to i bezpečnostní opatření, aby nedošlo u serva třeba k poškození motorku, potom by bylo již třeba vyměnit servo celé.
Ze serva vyndáme všechna kolečka a celou skříň převodovky důkladně vyčistíme a vyndáme všechny vypadané kousky plastu. Podle návodu, přibaleného u náhradní sady koleček pak vyskládáme celou převodovku.
Převody je potom nutné namazat silikonovou vazelínou. V žádném případě nepoužívejte vazelíny na bázi ropných produktů! Po osazení převodů a před zavřením skříně vyzkoušíme funkci pomocí servotesteru. U tohoto serva to jde, protože všechny osy jsou osazené do střední části skříně. U některých serv - viz dole jsou kola osazená i ve víku, proto funkčnost celé sestavy ověříme až po smontování. Pokud servotester nemáte, servo zapojte do přijímače a vyzkoušejte ho po zapnutí modelu. Tím také nastavíte nový středový bod serva - neutrál, aby šla páka řízení nasadit ve správné poloze.
Když už máme servo rozebrané, můžeme ještě vyčistit potenciometr. Potenciometr v podstatě udává elektronice serva polohu v jaké se zrovna nachází. Dostaneme se k němu sejmutím spodního krytu a vytažením desky s motorkem. Vidíme to zde na jiném servu HXT5010.
Dráha potenciometru se může zanést nečistotami nebo prachem a servo potom chodí špatně - může všelijak cukat nebo se nepohybuje přesně. Dráhu jednoduše vyčistíme např. vatovou tyčinkou namočenou v lihu nebo isopropanolu. U dlouho používaných serv může být dráha potenciomentru vydřená - tomu vyčistění nepomůže a servo je zralé na výměnu případně nahrazení této části z jného jinak poškozeného serva.
Na této poslední fotce ještě stojí za pozornost horní víko skříně - vidíme v ní kuličkové ložisko na výstupní hřídeli - to zajišťuje hladší chod páky a možnost vyššího zatížení v kolmém směru. Obyčejná serva mívají v těchto místech jen kluzná nylonová ložiska.