Velikosti serv

Od nano až po maxi.

V minulém článku jsme se v krátkosti podívali na funkci serv, jak bylo řečeno je u všech typů v podstatě stejná, dnes porovnáme pro zajímavost jejich rozměry a hmotnosti. Ne každý má doma asi všechny rozměry a jejich variabilita je dnes skutečně podivuhodná. Díky miniaturizaci je možné mít servo o hmotnosti pod dva gramy, což dříve nebylo možné. Ve starých pláncích pro stavbu modelů jsou proto například uvedena větší serva, než bychom normálně dávali dnes, právě z důvodu, že menší prostě nebyly k dispozici nebo neměly vyhovující parametry.

Na tomto obrázku vidíme celou sbírku deseti kusů od miniaturního lineárního 1,8g po standardní 50g servo. Pro srovnání rozměrů je jeden čtvereček na podložce plochu 1x1 cm.

serva-5-jpg

Nejmenší běžně dostupné servo má hmotnost 1,8g, v tomto případě Hobbyking ultra Micro - často serva tohoto typu používá Horizon Hobby v malých modelech typu Duet nebo Sport Cub, kdy jsou i na desce s regulátorem a přijímačem. Jako jediné je to servo lineární, které nepohybuje pákou po kruhové dráze, ale po rovné. Má rychlost 0,12 s a tah 80g. Pohon zajišťuje motorek s jedním převodem a závitová osička. Servo nemá klasický konektor, ale Micro JST a zajímavostí je, že se vyrábí v pravé a levé variantě, což je logické, protože jde namontovat jen jedním směrem. Existuje ještě menší druh serv s hmotností jeden gram, které již ale nemají motor, ale tzv. Bio Metal pohon na principu bimetalového pásku.

serva-6-jpg

Nyní se již dostáváme k běžným typům, lišícími se hmotností a tahem. Rychlosti jsou velmi podobné a pro naše účely nemá smysl je nějak řešit, to zajímá závodníky a piloty vrtulníků. Prvním je Hobbyking digitální Ultra micro s hmotností 2g a tahem 120g. Je velice rychlé 0,06-0,04 sekundy na 60° Tyto ultra mikro serva se nenapájí klasickým BEC nebo přijímačovkou 5-6V, ale jen jednočlánkem 3,7V nebo i nižším napětím. Konektor je také Micro JST.

serva-7-jpg

Další serva již jsou běžně používaná a jejich dělení podle gramů je asi nejpoužívanější:

3g mikro serva - pro nejmenší letadla do 500g mají tah obvykle kolem 0,5 kg

5g mikro serva - o něco větší, typickým je GO-05 od Pelikána, s tahem 0,9 kg

9g mikro serva - nejběžnější velikost v tréninkových modelech letadel s tahem kolem 1,2 - 1,5 kg

12g mini serva - silnější, mohou již mít i kovové převody v základní levné verzi - tah do 2 - 2,5 kg.

17g mini serva - s tahem do 3 kg, opět s kovovými převody, vhodné do konstrukčních modelů kolem 2 kg hmotnosti

dále je kategorie něco mezi těmito malými a standardními servy s hmotností od 20 do 30 gramů. POužívají se i v malých modelech aut v měřítku 1:16 - 1:12

Standardní serva

Ty jsou nejpoužívanější v dospělých modelech letadel s opravdu širokou škálou hmotností, rychlostí a typů převodů. V letadlech se používají od 36g levných plastovými převody a s tahem od 3,5 kg / 1cm výše a rychlostí v průměru 0,15 - 0,20 s/60°

V modelech aut je to ještě složitější - obvykle s tahem od 5 kg výš až do běžných 20 kg, speciality i s tahem přes 40 kg. Převody bývají obvykle kovové, často u dražších z oceli a titanu, u levnějších z mosazi a hliníku. O servech do aut bude samostatný článek.

Za pozornost ještě stojí tvar tisícihranu výstupní hřídele. Standard je typ Futaba s 25 zuby - používá ho Traxxas, Arrma Pelikán a další firmy. Horizon Hobby a jeho značky jako je Spektrum, E-Flite, Losi, Hobbyzone a další používají hřídele s 23 zuby. U letadel to není až tak podstatné, protože páky se tam tak často neničí, ale u aut je třeba na to dávat pozor, protože páky řízení se prodávají samostatně.