Elektromotory - velké zmatky ve značení
Minule jsme si ve stručnosti popsali, jak motory fungují, dnes se podíváme na jejich označování. Problém je, že každý výrobce si motory značí po svém a není v tom žádný systém, proto se na číselné značení není příliš možné spoléhat a motory je třeba vybírat podle technických dat - rozměrů, otáček na volt, maximálního povoleného proudu, počtu článků akumulátoru, doporučené velikosti vrtule a tak dále.
Například výrobce AXI značí motory velikostí statoru. Jejich motor 2826/6 má právě rozměr statoru 28x26 mm, ale vnější rozměr pláště je 35x54mm.
Stejně značený motor Turnigy XP 2826/6 (oblíbený tuningový motor třeba do Bety 1400) má rozměr pláště 28x26 mm, což je z principu značení logičtější, protože uživatel si snáze představí vnější rozměr, než velikost statoru uvnitř pláště.
Číslo za lomítkem potom označuje počet závitů vodiče na každé cívce. U motoru Turnigy XP 2826/6 je jich šest, u motoru 2826/10 je jich 10. Když se na cívky podíváte, uvidíte ale mnohem víc závitů než 6 nebo 10.
Je to tím, že každý vodič je spletený z několika slabších drátků, aby to bylo ohebné a více tvárné. Pokud byste vinutí rozmotali, zjistili byste, že závitů je skutečně jen 6 nebo 10. Stejný motor s více závity na vinutí má nižší otáčky, lze ho proto provozovat s akumulátorem s menším počtem článků nebo naopak při použití vícečlánkového akumulátoru dosáhnout vyšších otáček, ale také je nižší proudová zatížitelnost takového motoru (více závitů znamená delší kabely a tím pádem jejich větší odpor a vyšší zahřívání). 2826/6 má proudovou zatížitelnost 34A, 2826/10 jen 21A. O tom více příště, dnes zůstaneme jen u značení.
Dalším způsobem značení motorů je podle odpovídající třídy žhavících motorů. Dělá to tak například Turnigy nebo E-flite. Pokud je nějaký model třídy .60, znamená to, že je určen na žhavící motor 0,6 kubických palců, tedy zhruna 10 kubických centimetrů. Podobný výkon potom poskytne třeba elektromotor Turnigy G60 ( = glow .60) nebo Eflite Power 60 a podobně.
Jiným způsobem je značení podle maximální hmotnosti modelu. Kupříkladu motor Turnigy Park 300 nebo Eflite Park 300 jsou určeny pro modely s maximální letovou hmotností kolem 300 gramů.
Jak je vidět, tak značení opravdu není jednotné. Jak se v tom vyznat? Předně vybírat motor podle doporučení výrobce modelu. Například zde popsaný model Hangar 9 Piper J3 Cub je konstruovaný na žhavík .40 - .52 nebo na elektromotor Eflite Power 46. Pokud chceme nějaký jiný motor, zjistíme si jeho rozměr (50x55 mm), výkon (800W) a otáčky (670kV) a podle těchto parametrů vybereme něco podobného a neuděláme chybu. Pokud výrobce žádný motor nedoporučuje, řídíme se podle obecných pravidel - otáčky na volt, hmotnost a výkon motoru atd. O tom si něco povíme v dalším dílu tohoto seriálu.