Uvažujete, že vašemu potomkovi, nebo jinému klukovi nebo i holce libovolného věku, koupíte pořádné auto na dálkové ovládání? A nevíte si rady, které vybrat? Jste zde správně, poradíme Vám.
Upozorňujeme, že článek byl publikován v roce 2019 a některé zde popsané modely již nejsou v prodeji, nebo naopak se objevily nové zajímavé věci. Takže to berte spíše jako první návod, kam se dívat. Vhodné je se po přečtení s námi spojit a krátce váš výběr zkonzultovat. My náš obchod nevedeme a nechceme vést stylem jako Alza nebo Amazon - objednej si to, na nic se mě neptej, prodám ti to, a s problémy se pak obracej někam jinam, vlastně o tom stejně nic nevím - tak takhle to fakt neděláme, ale oni ano :-)
Jestli nechcete číst celý článek, nemáte omezený rozpočet a chcete rovnou něco pořádného, čím vyrazíte vašemu potomkovi i sobě samému dech a zároveň něco s nejlepším poměrem cena/výkon/kvalita/univerzálnost použití je první volbou Traxxas Rustler 4WD VXL, absolutní hit poslední doby ve výkonných modelech pro lehký terén i asfalt. Pro milovníky rally, šotoliny, asfaltu a náledí Traxxas Rally v limitované edici Valentino Rossi (nebo jeho malý levný bratr Latrax) a pro milovníky expedic Traxxas TRX-4 s libovolnou karosérií. Vše máme skladem v dostatečném množství s libovolným příslušenstvím. Do těžšího terénu, na sníh a do bláta potom akční Traxxas Stampede. Pokud na tyto hity nemáte rozpočet, tak nevadí, čtěte dále a jistě si vyberete i vy.
Předně je třeba poznamenat, že u nás koupíte jen kvalitní modely. Již jsme o tom na našem blogu napsali víc článků. Kvalitní model, který něco vydrží a je možné ho provozovat za každého počasí, nemůže být úplně levný, protože kvalitní materiály, vývoj modelu a ostatní věci něco stojí. Není možné mít kvalitní model v měřítku 1:10 v ceně pod zhruba 6000 korun - to je absolutní minimum. Samozřejmě, že internet je plný "velkých, rychlých a skvělých" aut za pár stovek, které jejich prodejci vychválí do nebe - realita je ale jinde, jak se přesvědčilo již opravdu velké množství lidí, nestaňte se dalšími napálenými. Někde se ušetřit muselo - na materiálech podvozku, elektronice, např. často tyto auta mají plastová ozubená kola v diferenciálech místo kovových, nemají prokluzovou spojku, takže nic nevydrží převody, mají nestandardní serva, která nejdou vyměnit atd. Takže v našem rádci získáte tipy jen na ověřené věci, které vám budou dělat radost dlouhou dobu.
Výběr první - velikost, neboli měřítko.
Větší velikost není dost často úplně žádoucí, musíte si uvědomit, zda máte dost místa na ježdění a máte model jak převážet. Třeba když bydlíte v centru města a máte okolo jen park, je vhodné malé auto, které ale za stejnou cenu, jako velké, bývá lépe vybavené. Velmi populární jsou v měřítku 1:16 Traxxas E-REVO, Summit, nebo Slash, najdete je pod tímto odkazem. Pokud máte ještě méně místa, je k dispozici měřítko 1:24, je to ideální před dům a na malé plácky ve městě, případně i do bytu, v nabídce máme autíčka Axial.
Srovnání velikostí máte na této fotce. Největší je Traxxas X-MAXX s délkou skoro 80 cm a váhou skoro 10 kilo, nejmenší ECX Roost v měřítku 1:24, dále tam vidíte Traxxas (Latrax) Teton1:18, Traxxas Summit 1:16, Traxxas Stampede 1:10 a Traxxas E-MAXX 1:8. Samozřejmě, že velké modely mají i dražší provozní náklady. Výběr je na Vás.
Výběr druhý - typ auta
Na této fotce vidíte nejčastější typy modelů, pod fotkou si je popíšeme.
Silniční: rychlá a lehká auta, vhodná pouze na asfalt, beton - cesty, parkoviště a speciální dráhy
Buggy 1:10: vhodná pouze na upravené dráhy s povrchem např. z písku, buggy 1:8 vhodná kamkoliv jako truggy
Truggy: univerzální - vhodná na asfalt, trávu, skate park, cesty, sníh - vše podle použitých pneumatik
Monster: vhodná spíše do terénu, vysoké těžiště zhoršuje jizdní vlastnosti na asfaltu
Short course: vhodná na asfalt, upravené dráhy, skate park, trávu, podobné, jako truggy, ale zanáši se zevnitř špínou
Expedice/crawler: vhodná na jakýkoliv terén, pomalá jízda, vhodné na procházky místo psa :-)
a nakonec různé speciality jako je třeba Arrma Infraction 1:6, což je silniční model, klerý ale zvládne i šotolinu a písek
Další specialitou jsou auta Traxxas Rally. Auta Traxxas jsou o něco větší, než odpovídá označení měřítka, takže Traxxas Rally 1:10 je ve skutečnosti měřítko 1:8 s rozvorem 334mm a délkou přes půl metru. Jsou na podvozcích Traxxas Slash, což je Short course truck, ale mají snížené šasi LCG, takže jsou rychlejší v zatáčkách a mají lepší jízdní vlastnosti ve vyšších rychlostech. Momentálně jsou dostupná hlavně jako stejnosměrné verze s limitovanými kareosériemi, aktuálně tato nádherná Fiesta Valentina Rossiho. Pomocí naší Upgrade sady můžete snadno vylepšit cenově dostupným střídavým pohonem.
Výber třetí - typ povrchu
Pokud budete s autem jezdit hlavně po jednom typu povrchu, vyberte si podle tohoto:
Tráva: častý povrch, ale dost problematický a to z důvodu velkého odporu - je potřeba výkonný motor, nejlépe střídavý. Vhodný typ auta je truggy, monster a expedice, případně short course a rally na krátce střižené trávě nebo se střídavým motorem.
Beton a asfalt: jezdí zde všechny typy, ale auta s vyšším těžištěm a světlou výškou mají raději terén. Nevhodné pro crawlery a auta s uzamknutým zadním diferenciálem.
Kamínky, šotolina: toto zvládnou všechna auta, kromě silničních
Skály a kameny: toto zvládnou pouze crawlery a expediční auta
Bláto, hlína atd: vhodné pro truggy, monstery, sort course trucky a expedice
Sníh: na poprašku do několika cm všechny jako předchozí, ideální pro truggy 4x4, vyšší sníh pouze pro monster trucky, expediční a crawlery.
Výběr čtvrtý - jak budete jezdit?
Ježdění s RC autem se dělí na dvě kategorie - blbnutí a závody. Při blbnutí (anglicky Bashing) jezdíte sem a tam na různém terénu nebo ve skateparku jen pro zábavu, ježdění závodní na upravených tratích je snad jasné. Na blbnutí potřebujete robustnější vozidlo, které snese třeba pád z výšky, pro závody je vhodnější lehká konstrukce a vysoký výkon - samozřejmě záleží na třídě modelu, se kterým budete jezdit. Pro bashing můžete použít libovolné auto, závody se jezdí v předepsané kategorii (obvykle buggy, truggy, short coursy a cestovní).
Výběr pátý - jaký motor?
Nebudeme se zabývat spalovacími nitro a benzínovými motory - ty jsou pro lidi, kteří přesně ví, co chtějí a líbí se jim vůně spáleného metylu. Pokud čtete tento článek proto, že chcete poradit, uvažujte spíše o elektrickém pohonu. Na výběr máte motory stejnosměrné a tzv. střídavé, správněji bezkartáčové.
Stejnosměrné motory (vlevo) jsou levné, méně výkonné, ale mají plný točivý moment od nulových otáček, proto jsou nezastupitelné v expedičních autech a crawlerech (ne tak úplně, existují střídavé motory senzorové, které je mohou v těchto autech nahradit, ale to je nad rámec tohoto článku). Stenosměrné motory jsou vhodné v autech pro začátečníky, protože ta auta prostě jezdí pomaleji a dají se snadněji uřídit. Pokud nechcete dát za model úplně moc peněz, berte tyto modely.
Střídavé motory mají dvojnásobný výkon, nemají žádné mechanické součásti kromě ložisek, a mají prakticky neomezenou životnost. Pokud nemáte omezený rozpočet a chcete, aby vás vaše dítě za rok dva neotravovalo s tím, že už mu stejnosměr nestačí, berte model se střídavým motorem. Označené jsou Brushless (BL) nebo u Traxxasu VXL. Může se i vyplatit pořídit nejprve auto se stejnosměrným motorem a následně upgradovat na střídavý pohon. Je však třeba o tom něco vědět, abyste koupili správnou velikost, výkonově dostatečně dimenzovaný a se správným počtem otáček. Pozor také na průměry hřídele - různé asijské eshopy nabízí například levné střídavé motory náhradou za klasické stejnosměry např. do Traxxas Slash, ale mají 5mm průměry hřídele, na které se velmi obtížně shánějí odpovídající pastorky s ozubením 48DP. Pokud nevíte, raději se nás zeptejte.
Výběr šestý - 4WD nebo 2WD
Česky zadokolka, nebo 4x4 s náhonem na vše? Modely nejsou jako velká auta s náhonem jen na předek. Mají buď pouze náhon na zadní, nebo 4x4. Malá měřítka jsou prakticky všechna 4x4, krom těch úplně nejlevnějších, desetiny půl na půl a větší měřítka hlavně 4x4. Čtyřkolky jdou snadno předělat na pohon pouze zadní nápravy jen sundáním centrální hřídele, zadokolky na 4x4 už nikdy nepředěláte. Z hlediska řízení je pohon pouze na zadek obtížnější, ale platí to hlavně pro střídavý pohon s velkým výkonem. U stejnosměrných pohonů doporučujeme spíše zadokolky - je to levnější, snadnější na údržbu, motory tolik netrpí. Mnoho lidí zadokolky preferuje právě kvůli zábavě při jízdě smykem, při pohonu 4x4 to přece jen lépe sedí. Expediční auta a crawlery jsou z principu věci pouze 4x4, auta do těžkého terénu také 4x4, na upravené tratě nebo lehký terén zadokolky. Ovšem i 4x4 stejnosměrné modely typu monster truck mají smysl - plný točivý moment už od minimálních otáček umožní projet například obtížný terén v lese technickým způsobem (ne silou a rychlostí) a zároveň v příznivějších podmínkách to pořádně rozpálit až 50km rychlostí!
Výběr sedmý - značka modelu
V našem obchodě najdete jen auta značek, co za něco stojí, takže chybu neuděláte :-) Jsme hobby obchod, takže máme hobby auta, ne závodní speciály. A co v tomto segmentu za něco stojí?
Silniční: Traxxas 4tec, nic jiného v hobby (!) třídě nemá momentálně smysl z hlediska budoucí podpory a dostupnosti dílů - Vaterra dělala pěkné silniční speciály, ale to skončilo. V měřítku 1:18 potom Latrax Rally a ve velkých zmíněná Arrma Infraction.
Buggy: Traxxas Bandit, nebo o něco větší Arrma Typhon - buď Mega 550 vhodná pro začátečníky a děti, nebo 3S či dokonce 6S pro zkušené jezdce.
Truggy: Traxxas Rustler, ECX Circuit nebo velké či malé E-REVO
Monster: Traxxas Stampede, Arrma Granite, zcela nový MAXX, XMAXX
Short course: Traxxas Slash a jeho karosářské varianty (F-150), ECX Torment, Losi Baja Rey
Expedice/crawler: Traxxas TRX-4, případně Axial a levnější ECX Barrage.
Kříženci: Losi Rock Rey - nepřekonalelné rychlé auto do těžkého terénu, nic podobného nikdo jiný nemá!
Rally: Traxxas Rally, ale nesmí na závody, protože je mimo měřítko, tam jezdí hlavně Tamiye, ovšem na hobby ježdění Traxxas bezkonkurenční.
Pár info ke značkám, již dříve jsme na toto téma vydali článek.
Traxxas: v USA prodá přes 80% všech RC modelů aut ve vyšší kategorii, to snad mluví za vše.
Losi: Značka, spadající pod koncern Horizon Hobby - velmi vysoká kvalita, zajímavé kousky typu Rock Rey, lepší kvalita než Traxxas, promyšlená konstrukce.
ECX: Také spadá pod Horizon, horší kvalita než Traxxas, ale pořád dobrá. Příznivá cenovka modelů, velmi vhodné pro začátečníky a děti - bohužel končí.
Axial: kvalitní expedice, rychlejším autům Axial se spíš vyhněte. Horší dostupnost dílů, ale vše se nakonec sežene, může to trvat.
Arrma (akutualizace konec roku 2021): to je značka, kterou v roce 2018 převzal také Horizon Hobby. Kromě podivných nejlevnějších modelů Voltage, kterým se obloukem vyhněte jsou to moc dobře a chytře udělané modely. Nyní již mají většinou koncernové vysílače Spektrum. Výhodou modelů je robustnost a chytré řešení podvozků, nevýhodou však mnohem vyšší hmotnost než u aut Traxxas při stejné velikosti. Za pozornost stojí jejich auto 1:8 a větší - Limitless, Typhoon, Talion, Kraton atd.
Himoto: psali jsme výše, že máme jen modely, co za něco stojí :-)
LRP: problémy s dostupností dílů - když má dovozce od každého dílu jeden dva kusy a další naskladnění není známé, nemá smysl vůbec o takové věci uvažovat. Totéž se týká HPI, Hobbytech atd. Kupte, pokud jste rádi pokusnými králíky.
Tamiya: zastaralá koncepce, ale dobrá na začátky třeba v soutěžních rally, pro hobby individuální ježdění naprosto nevhodné, např. jejich expediční auta Toyota High Lift s 3stupňovou převodovkou jsou dávno za zenitem.
Čínské nonamy: když nechcete jezdit a místo toho stále čekat na dodávky náhradních dílů z Číny, lze najít zajímavé kusy za zajímavé ceny - prostě čínské loterie, občas skvělé, často však mizerné, cenová úspora za budoucí problémy vůbec nestojí.
Výběr osmý - modelové příklady podle věku a rozpočtu, poté vyberte konkrétně podle převládajících jízdních terénů.
Věk řidiče: pod 6 let - pouze malá měřítka 1:16 - 24 a pomalejší auta, ideálně třeba ECX Barrage. Ten máme ve dvou velikostech a je to skutečně nejlepší výběr pro menší děti. 1:24 do interiéru i ven a ten větší na zahradu i na procházky. I ten malý je vyroben ze stejných materiálů a osazen podobnou technikou jako velké modely, není to hračka za pár stovek, která se za hodinu venkovního ježdění rozbije.
Nad 6 let - cokoliv, podle schopností, ale střídavé motory pro děti alespoň od 9 let.
Rozpočet:
pod 4000,- - u desetin raději došetřete pár stokorun
v menším měřítku cokoliv od výše zmíněných značek, seřaďte si v dané kategorii od nejlevnějších, vše, co máme na eshopu za to stojí
4-7 tisíc - v desetině Traxxas 2WD nebo ARRMA 4WD stejnosměrné Granite Mega, Senton Mega, Typhoon Mega, ECX 2-4WD, stejnosměrný motor
v šestnáctině malý Summit a E-REVO - u nich je však třeba počítat s vyššími náklady na servis, pokud si neumíte servisovat sami - tyto modely jsou velmi komplikované a servisně náročné.
7 - 10 tisíc 2WD Traxxas VXL nebo 4WD Traxxas stejnosměrný, Arrma Typhon 3S, Traxxas EREVO 1:16 VXL.
10 a víc tisíc - v tomto cenovém rozsahu už po vás pravděpodobně nebudou chtít za pár měsíců nebo let nic lepšího, můžete pořídit to nejlepší pro daný terén bez kompromisů - Losi Rock Rey, Rustler 4WD VXL, Traxxas E-REVO, Traxxas TRX-4 atd.
Informace máte, tak můžete objednávat. Vše v této hlavní kategorii našeho e-shopu. Vaše děti budou nadšené a hlavně - dostanete je snadno ven na vzduch!