Stává se nám docela často, že zákazníci nosí na servis všelijak poškozené modely RC aut a tato poškození vznikla jen a pouze nesprávným používáním. Jak se tomu vyvarovat vám poradíme v následujícím přehledu, který si pozorně přečtete celý. Nejsou zde obrázky, aby vás nevyrušovaly od důležitých informací.
1. model auta, ať sebekvalitnější, se vždy může provozem nějak poškodit a je nutné ho následně nechat opravit, což vždycky nějakou korunu stojí. Skutečně množství závad u námi prodávaných kvalitních modelů, které jsou uznatelnou reklamací, je minimum, blížící se nule. Pokud to nechcete akceptovat, tak si model auta raději nepořizujte, nebo s ním jezděte na upravených plochách podle dopravních předpisů - pak se vám nikdy nerozbije. Pokud si koupíte v autosalonu skutečné běžné sériové motorové vozidlo a pojedete s ním po dálnici celou cestu z Prahy do Brna na dvojku 130 km/h, nebo se s ním pokusíte zajet nejlepší čas na RZ Barum Rally, s největší pravděpodobností ho také rozbijete a nebude vám opraveno zadarmo. S RC modely je to stejné - rada první - používejte modely přiměřeně jejich konstrukci.
2. nikdy nezatáčejte volantem ovladače v případě, že jsou kola modelu nějak zablokovaná - například mezi kameny, kořeny, ale třeba také u těžších modelů na velmi přilnavém povrchu. Obzvlášť se to týká expedičních modelů a crawlerů, které nejsou osazeny součátkou, tlumící nárazy, tzv. servosaverem. Pokud to budete dělat, v nejlepším případě poškodíte páku serva, která se vymění snadno a levně, v horším případě poškodíte převody serva, což se dá také poměrně levně vyměnit (ale pozor - na některá serva se náhradní převody nedodávají), v ještě horším případě spálíte celé servo a v úplně nejhorším (a naštěstí výjimečném) případě způsobí zkratované servo poškození BEC obvodu v regulátoru a třeba i přijímače.
Nikdy nezatáčejte koly expedičních modelů a crawlerů v obtížném terénu, pokud auto stojí a vy nevidíte na kola. V případě, že je nevidíte, chovejte se tak, jako by kola byla zablokovaná.
3. nikdy nepřidávejte plyn, pokud auto nemůže jet dopředu, nebo couvat - tedy je před ním nějaká překážka, která nejde přejet. Typicky to dělají děti - najedou do zdi, do stromu a dají plný plyn. Modely, vybavené prokluzovou spojkou (všechny rychlé modely, které prodáváme) to ještě nějak snesou, i za cenu spálení spojkové lamely. Snesou to obvykle i expediční auta, která mají spojku také, ovšem opět pro crawlery s přímým náhonem to může být osudné. V lepším případě se ukroutí hnací hřídele někde u kardanů, v horším případě se spálí vinutí motoru, a opět v případě nejhorším motor ve zkratu může poškodit regulátor otáček, což je potom oprava za třetinu ceny nového modelu! Pozor, toto se týká i nejmenších expedičních modelů v měřítku 1:24.
4. nikdy nejezděte v mokru, pokud nechcete nést případné následky. Žádný model není 100% vodotěsný, jsou pouze voděodolné a jízda v mokru je pouze na vlastní riziko. Riziko poškození je u našich modelů minimální, ale existuje - může se zkratovat regulátor, natéct do serva řízení, do přijímače. Po jízdě v mokru je nutné model důkladně vysušit a namazat, péči věnujte vodě v pneumatikách. Máme k tomu samostatný článek zde. Uvědomte si, že vysílače obvykle (výjimkou je třeba Spektrum DX5 Rugged) nejsou voděodolné, takže můžete jezdit v lijáku, ale schovejte si vysílač do sucha.
5. nikdy nejezděte s těmi modely tzv. "jako blázen". Obzvlášť auta se střídavými motory mají obrovský přebytek výkonu, který se při zběsilém přidávání plynu musí někam přenést - platí zde beze zbytku zákon zachování energie. Watty z baterií se přenesou do poloos, diferenciálů, spojkové lamely, pneumatik a všechny tyto součásti se můžou poškodit, ukroutit, rozlámat a podobně a všechny náhradní díly si prostě musíte koupit. Jezdíte "jako blázen"? Proč ne, od toho ty modely máme a pak neblbneme v silničním provozu, ale je třeba počítat s tím, že zaplatíme sem tam nějakou opravu.
6. věnujte náležitou péči bateriím - do pouzder LiPol se může dostat voda, písek a nadělat tam paseku - korozi, písek může prodřít obaly článků, proto si dobře utěsněte vstupy kabelů např. silikonem, pokud tak nejsou upraveny z výroby. Kontolujte, zda baterie nejsou poškozeny, proraženy. Pozor - NiMH články (válečky) v některých typech baterií jsou pouze z papíru (lepenky). Pokud se do takové baterie dostane voda (nateče pod smršťovací fólii, způsobí rozmočení obalu článků a baterie se může zničit. Baterie - NiMH i LiPol jsou spotřební materiál s omezenou životností a je třeba počítat s tím, že při náročném použití v RC modelech se rapidně zkracuje jejich životnost. Škodí jim časté rychlé střídání zátěže - jízda brzda/plyn a úplně nejhorší to je u lodí, které skáčou na vlnách, kdy se proudové odběry omění o desítky ampér v řádu sekund - to způsobí rychlou smrt většině i kvalitních baterií. Nemáme žádnou kontrolu nad tím, jak baterie používáte a zda se o ně správně staráte, proto je lze s úspěchem reklamovat pouze do 30 dnů od nákupu - pokud s tím nesouhlasíte, raději si model nepořizujte. LiPol baterie, které prodáváme, snesou stovky nabíjecích cyklů, ale jejich nesprávné použití, nabíjení, skladování může počet cyklů snížit na desetinu i méně. Existuje výjimka - Spektrum Smart.
7. model pravidelně čistěte - a pozor, čištění z venku se nepočítá - jestli máte čistou, nebo špinavou karoserii nebo podvozek zespodu je úplně jedno. Klíčové pro dlouhou životnost modelu a součástek je udržovat v čistotě a namazané vše, co se na modelu hýbe - tedy ložiska, kardany, kulové čepy, tlumiče, převody - prach a písek působí jako "šmirgl" papír a po čase spolehlivě způsobí vůle nebo nějaké ložisko zadře.
8. nikdy nejezděte v zimě nebo v mrazu stejným způsobem, jako když je teplo. Modely mají součásti z kompozitních plastů, které při nízkých teplotách pod 5 stupňů výrazně křehnou a po nárazu mohou snadno praskat. Proto pozor na to!
9. stejnosměrné motory (ty se dvěma dráty) jsou spotřební materiál s omezenou životností (která závisí na způsobu jízdy). Motory je nutné tzv. zajet - prvních pár desítek minut jezdit zvolna a plynule, aby si dobře sedly uhlíky na komutátor. Pokud to neuděláte, můžete výrazně snížit životnost motoru. Stejnosměrné motory jsou na modelu spotřební materiál a lze je reklamovat pouze v případě, že nefungovaly od začátku, nejčastěji výrobní chybou, což se ale prakticky nestává.
10. nikdy model nepůjčujte někomu, koho předem neseznámíte s předchozími body - velké množství závad způsobí právě tito jedinci.
Máme velké množství zkušeností při diagnostice závad na modelech a viděli jsme prakticky všechno, takže si při zadávání oprav prosím nevymýšlejte, spolehlivě poznáme, jaké poškození je výrobní vada a jaké nesprávné použití. Pokud budete dodržovat předchozí desatero, snížíte možnost závady na minimum.