BEC, SBEC, UBEC, OPTO ...
V minulém díle jsme si velmi stručně popsali funkci ESC a BECu. Dnes si popíšeme některé další věci, týkající se regulátorů.
Hned ze začátku je vhodné připomenout, že existují různé regulátory pro modely aut, letadel a lodí - automobilové mají např. aktivní větráky, robustnější konstrukci, lodní jsou vodotěsné a vodou chlazené a podobně.
Nejprve se podíváme na regulátory s vestavěným BEC obvodem. Jak bylo zmíněno v minulém článku, jsou vhodné především pro menší modely kvůli úspoře místa a hmotnosti. Vyrábí se maličké několikaampérové až po obří zhruba 200A, běžně používané velikosti pro modely mají 20 - 80A.
BEC obvod může být buď tzv. lineární značený prostým BEC, jak vidíme zde - ideálně pro 2-3 článkový AKU
nebo spínaný tzv. SBEC, jak vidíme zde - je až pro 6 článkový AKU
Lineární BEC je levnější a je použitelný pouze pro 2-4 článkové akumulátory, při vyšším zatížení prudce klesá účinnost, spínaný SBEC je použitelný i pro vyšší vstupní napětí. Regulátor vždy v popisu a na obalu označuje vstupní napětí a možný příkon - stejně jako mají regulátory doporučený příkon, platí to i pro BEC - uvádí se také v ampérech a jeho velikost musíme zvolit podle počtu osazených serv a dalších napájených věcí (osvětlení, podvozky a podobně) Obecně platí, že na jedno micro servo by se měl počítat příkon kolem 0,3 - 0,6 A tedy když máme v modelu 6 serv, měli bychom osadit minimálně 3A BEC pokud máme 2-3 článkový AKU a 3A SBEC, pokud máme vícečlánkový. Cenový a hmotnostní rozdíl není takový a je lepší mít rezervu a trochu to předimenzovat.
Pro výkonnější pohony a prostornější modely (trupy) je vhodné používat oddělené řešení regulátoru a BECu. Cenově výhodné je potom použití regulátoru bez vestavěného BEC obvodu.
V tomto případě použijeme externí SBEC, bývá značený i jako UBEC - je to jedno. Opět existují různé typy podle zatížení - množství osazených serv a podobně, běžně stačí kolem 3-5A. Rozdílné je i použitelné vstupní napětí - jsou typy od 8 do 60V vždy v určitém rozsahu, podle počtu článků používaného akumulátoru - je tedy například zbytečné používat na model s rozpětím 1m a čtyřmi servy, poháněný 3 článkem SBEC s rozsahem vstupního napětí 8-42V a zatížitelností 10A, zde klidně stačí 8-26V a 3A, jaký vidíme na dalším obrázku. Jumperem se nastavuje výstupní napětí 5 nebo 6V, pro většinu hobby modelů se používá 5V, při 6 voltech se např. rychleji pohybují serva, ale jsou více zatěžovaná (samozřejmě musí být serva i přijímač pro toto napětí vhodná). Feritový kroužek na výstupním kabelu zabraňuje vzniku nežádoucího rušení.
Všiml jsem si, že s rozvojem elektroniky se vylepšují i regulátory a BEC obvody již mají i výkonné regulátory přes 70A, jako např. tento
Co se týče kvality regulátorů, v podstatě je pro hobby použití téměř jedno, co použijeme. Důležité je vhodně zvolit správný použitelný příkon - ESC a BEC nepřetěžovat - pokud však budeme regulátory provozovat přes limit, bude se každý jevit jako šmejd. Něco jiného je potom výkonostní a závodní létání a velké modely, kde je vhodné používat značkové produkty, tomu se však tento web nevěnuje.